Юридичні консультації з питань роздержавлення ЗМІ. Про вимоги засновників, договір на оренду приміщення після реформування та строки між прийняттям рішення засновником та початком реорганізації

1. Газета на завершальному етапі реформування. Чи має право голова райради вимагати документи про фінансово-господарську діяльність та зобов’язати  звітувати головного редактора на сесії райради? 2. Наша редакція реформувалася, потрібно укласти договір на оренду приміщення, яке ми займаємо. Де взяти зразок договору такої оренди? 3. Районна державна адміністрація прийняла розпорядження  “Про реформування друкованого засобу масової інформації та редакції” ще в  квітні 2016 року.  В ньому говориться про початок процедури реорганізації з 1 січня 2017 року. Але наша редакція взяла участь у ІІ етапі роздержавлення, тобто приступила до реорганізації  з 1 січня 2018-го.  То чи дійсне на даний момент розпорядження РДА  від 19.04.2016 року? Чи треба приймати нове?”

На запитання відповідає юрист мережі Інституту розвитку регіональної преси  Ігор ФЕДОРЕНКО: 

  1. Стаття 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає статус і обсяг повноважень голови районної ради. Голова ради не підміняє собою раду, і не має повноважень приймати рішення, які належать до компетенції ради. Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада проводить свою роботу сесійно.  Сесія складається з пленарних засідань, а також засідань постійних комісій ради. Рішення ради з будь-якого питання приймаються на її пленарному засіданні шляхом голосування. Таким чином, якщо районна рада не надала своїм рішенням повноважень голові ради витребувати документи про фінансово-господарську діяльність чи вимагати звіту головного редактора, то голова ради не має права ставити такі вимоги. Частиною 2 статті 19 Конституції  України передбачено: «Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України».

Засновниками вашої редакції, як вбачається з державного реєстру, є районна рада, районна державна адміністрація і трудовий колектив. Тому у вашому випадку необхідно виходити з положень Статуту вашої редакції. Статут суб’єкта господарювання – це основний локальний нормативно-правовий акт, що містить положення, які застосовуються в процесі діяльності суб’єкта господарювання протягом усього часу його існування. Він набирає чинності з моменту державної реєстрації суб’єкта господарювання і діє до ліквідації та виключення останнього з державного реєстру підприємств і організацій України. Саме в Статуті буде зазначається вищий орган підприємства, порядок прийняття ним рішень, а також обов’язки виконавчого органу.

2. Якщо Ви орендуєте комунальне майно, то районні ради, як правило, мають «Типовий договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ району», затверджений рішенням сесії. Ці типові договори мають бути розроблені відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»,  частини 2 статті 10 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», наказу Фонду державного майна України від 23 серпня 2000 року N 1774 «Про затвердження договорів оренди» із змінами і доповненнями, внесеними  наказами Фонду державного майна України від 9 серпня 2007 року N 1329, від 5 березня 2013 року N 276, а також Закону «Про місцеве самоврядування в Україні».

До типового договору, затвердженого радою, необхідно внести зміни відповідно до частини 2 статті 9 Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації»: «Приміщення, що перебувають у державній або комунальній власності, у яких на час реформування розташовувалися редакції, передаються в оренду строком не менше ніж на 15 років з розміром орендної плати, установленим для бюджетних організацій. Договір оренди укладається між редакцією та Фондом державного майна України (його регіональним відділенням) або відповідним органом місцевого самоврядування. Суборенда приміщень редакцій забороняється». В частині визначення розміру орендної плати зміни до Договору оренди можуть мати наступний вигляд: «Орендна плата визначається у відповідності до ч. 2 ст. 9 Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» в розмірі, установленому для бюджетних організацій та Методики розрахунку орендної плати, затвердженою такою-то районною радою, та  становить 1 гривню. В статті Договору оренди «Права орендаря» необхідно виключити пункти, які дають право орендарю передавати приміщення в суборенду – це заборонено Законом України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації». Мінімальний строк, на який укладається Договір оренди, становить 15 років, за домовленістю сторін цей строк може бути більшим.

3. В частині 1 статті 2 Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» визначено наступні етапи реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій: «Реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій здійснюється у два етапи: перший – протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом та другий – протягом наступних двох років». Враховуючи, що набрання чинності Законом України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» відбулося 01.01.2016 року, то перший етап реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій розпочався 01.01.2016 р. і завершився 31.12.2016 р., а другий етап – відповідно з 01.01.2017 р. по 31.12.2018 р. В частині 1 статті 4 Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» зазначено, що: «Рішення про реформування друкованого засобу масової інформації та редакції приймається їх засновниками (співзасновниками) за участю трудового колективу». З цієї статті можна зробити висновок, що для кожного друкованого ЗМІ (редакції друкованого ЗМІ) його реформування починається з відповідного рішення засновника (співзасновників). Голова РДА прийняв розпорядження про реформування Вашої редакції з 1 січня 2017 р.  Розпорядження РДА № 98-р від 19.04.2016 р. дійсне, але воно не відповідає вимогам чинного законодавства, а саме – ст. 105 Цивільного кодексу України та  п. 7 ч. 1 ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» – в ньому відсутні рішення про припинення комунального підприємства, яким є ваша газета, про склад комісії з його перетворення, а також про строк прийняття претензій і організаційно-правову форму підприємства правонаступника. Отже, потрібно прийняти додаткове розпорядження райдержадміністрації з цих питань.

УВАГА! Із іншими консультаціями з питань роздержавлення ЗМІ  можна ознайомитися на cайті Xpress, якщо у віконці “Знайти” набрати слова для пошуку “юридичні консультації”.

Консультації надаються в рамках виконання проекту Тернопільського прес-клубу «Комплексна підтримка друкованих ЗМІ різних регіонів України в процесі роздержавлення та налагодження їх самостійної діяльності» при підтримці “Українського медійного проекту” (У-Медіа), що реалізується Інтерньюз в Україні та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

 

No Comments
Іван Савченко

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.