І слово може бути ділом. Ініціатива Сумщини знайшла підтримку світової української діаспори

Про використання потенціалу закордонного українства в реалізації політичних і економічних пріоритетів нашої країни на міжнародній арені, і перш за все, для забезпечення  вигідного для неї інформаційного впливу на світовий медіа-простір, говориться вже не один рік. Останнім часом вже були реалізовані перші проекти в цьому напрямку, але цих зусиль недостатньо для формування справжньої дієвої моделі.

Олександр Двоєконко є представником української діаспори у Словаччині, котрий працює зокрема і над проблемою створення українських діаспорних медіа в Східній Європі, про що він розповів Xpress під час свого візиту до Сум на міжнародну виставку «Слобожанський міст – 2017».

– Олександре, минулого року на конгресі ініціатив Східної Європи у Польщі Ви запропонували його учасникам концепцію під назвою «Свої». В чому вона полягає і що Ви пропонуєте ?

– Якщо коротко, то пропонується створення єдиного для української діаспори та України інтернет-майданчика, який би виконував функції не тільки обміну інформацією, а й був би ще посередником у розвитку і просуванні  партнерських бізнесових інтересів, налагодження контактів у студентському середовищі, між громадськими організаціями.

Слово і діло ми найчастіше згадуємо, як протиставлення, але щодо нашої концепції це той випадок, коли слово, інформація  втілюються у конкретні дії.

Ідея ця не нова. Саме у Сумах  вона народилася,  і у 2012 році за підтримки Української Всесвітньої Координаційної Ради саме у вашому місті мала пройти конференція «Українські засоби масової інформації за кордоном: історія, сьогодення, перспективи», безпосередню участь в якій підтвердили тоді 13 україномовних діаспорових видань. На жаль, вона не відбулася через те, що тодішній уряд України не дотримався своєї обіцянки підтримати цей форум фінансово.

І все ж у  2013 році за ініціативи громадської організації «Сумщина-Світ» та за підтримки ПАТ «Сумське НВО»  у Сумах зустрілися головні редактори чотирьох інтернет-видань з Канади, Казахстану,  Польщі і України.  Підсумком цієї зустрічі стало «Звернення чотирьох» до головних редакторів засобів масової інформації української діаспори.

Власне, перші напрацювання цих двох заходів і стали підґрунтям концепції «Свої». Разом з активістами ГО «Сумщина-Світ» зараз ми розробили довгострокову ініціативу «Україномовний інформаційний простір за кордоном», основною метою якого є консолідація потенціалу закордонного українства  в усіх сферах життєдіяльності в інтересах забезпечення сталого розвитку України шляхом лобіювання національних інтересів, перш за все, в інформаційній сфері.

– В чому головна проблема зволікання в цьому питанні?

– Істотною проблемою в налагодженні комунікації з структурами  українців за межами України є та обставина, що діаспорове середовище є неоднорідним за своїм політичним світоглядом, соціально-економічним становищем, культурно-освітнім розвитком, віросповіданням, рівнем національної самосвідомості, ступенем інтеграції у суспільства країн проживання. Навіть у межах однієї держави поселення серед осіб українського походження інколи простежується різна ментальність.

Як наслідок, ускладнюється ефективна взаємодія між українськими громадськими організаціями як на глобальному, так і на регіональному рівнях.

Отже на сьогодні діаспора потребує, перш за все, організаціно-ідеологічної допомоги в процесі відпрацювання сприйнятної для всіх стратегії збереження національної ідентичності та розвитку феномену «Українська діаспора», як невід’ємної частини українського народу.

– Зрозуміло, що для інтернет-майданчика, про який Ви говорите, немає кордонів. І все ж, де буде його «штаб-квартира» – в Україні, чи за кордоном?

– Втілювати концепцію «Свої»  почнемо у Словаччині. Не тільки тому, що я там зараз живу, а головним чином через те, що саме ця країна найбільш підходить для старту проекту, який передбачає тісну співпрацю діаспори з Україною. Це і близькість менталітету і мови, і географічна близькість до України. Також через такі країни Східної Європи ми можемо розвивати інші напрямки діяльності.

Наприклад, для українського бізнесу Словаччина цікава виходом  на ринки ЄС, ліберальним оподаткуванням, можливістю  отримання державних дотацій від уряду Словаччини. Для молоді тим, що легше вивчити мову, безкоштовним навчанням для іноземних студентів. Зазначу також , що на  сьогодні немає жодного нормального інтернет-ресурсу українсько-словацької тематики, тож наш, впевнений, буде затребуваним.

Щодо мене, то я дію у Словаччині не сам по собі, а в якості офіційного представника Сумської ТПП, у якої саме із Словаччиною дуже активні зв’язки і яка може втілювати наші напрацювання у конкретні заходи – бізнес-місії, форуми, тощо. На сьогодні в нас вже є конкретні результати по роботі з ТПП, налагодженням тісних ділових стосунків поміж українським і словацьким бізнесом, органами місцевого самоврядування.

–  Яким Ви бачите наповнення сайту?

–  Це – статті про українців в Словаччині: студентів, бізнесменів, простих працівників тощо, подані  у вигляді інтерв’ю, розповідей, статей від першої особи. Будь-яка бізнес-інформація: аналітика по Словаччині, умови оподаткування, партнерська база, комерційні пропозиції (для юридичних осіб). Інформація для студентів. Створення  центру підтримки українського студентства – допомога і консультації при вступі, партнерська база університетів, програми обміну.

Загальні статті, що могли б бути цікаві в Словаччині і в Україні – про українську меншину, науку і т.д. Комерційні пропозиції для фізичних і юридичних осіб, робочі пропозиції. Тут головне почати…

– Словаччина – стартовий майданчик у реалізації проекту «Свої». А далі?

– Як тільки побачимо, що по Словаччині модель працює, будемо  додавати інші країни Вишеградської групи, бо з ними вже є якісь контакти, і пробувати виходити на фінансування від фондів. Скоріш за все, наступною буде Польща. Можливе заснування ГО, котре буде працювати приблизно по схемі ТПП, а за мету ГО взяти підтримку українського бізнесу і громадських організацій при роботі з країнами ЄС (тренінги, семінари, форуми, навчання). Така модель вже де-не-де працює,  і під це реально отримати фінансування.

Хочу, щоб усі зрозуміли: об’єднання діаспорових ЗМІ, розширення їхніх контактів із Україною – це не просто чиясь ідея, це – вже виклик часу і обставин сьогодення, питання збереження України як держави і українців, як нації. Думаю, що це розумію не тільки я,  тому я вірю в те, що все у нас вийде.

Спілкувався Іван Савченко

 

No Comments
Іван Савченко

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.