Сумська міськрада знов не визначилися з переможцем конкурсу на вшанування героїв Майдану (ФОТО ПРОЕКТІВ)

Вчора, 1 листопада, у Сумській міській раді вже вкотре збиралися члени журі і представники громадськості, щоб визначити,  який  з проектів вшанування памяті героїв Майдану в обласному центрі назвати переможцем. Цього разу були представлені два проекти, але знов рішення по ним пренесли на невизначений термін.

Про це повідомляє архітектор Сергій Рибачок і дає власну оцінку проектам.

«Був собі у Сумах скверик, де стояв бюст якомусь більшовицькому кренделю (двічі Герою Радянського Союзу, маршалу Павлу Рибалці, уродженцю Лебединського району, почесному громадянину м.Прага – Xpress) прибрали… Вирішила міська влада на цьому місці зробити сквер в якому вшанувати пам’ять героїв майдану і об’явила конкурс, – пише СергійРибачок, –  Більш ніж півроку вовтузилися, чотири рази збирали журі, наради в архітектурі за участю громадських активістів, архітекторів, дизайнерів, художників, скульпторів… але так і не змогли визначити переможця.

Нарешті вимушено прийняли начебто соломонове рішення – створити дві команди, одна на чолі з архітектором, а друга із скульптором, і нехай ліпша концепція буде визначена для розробки проекту і реалізації. Начебто доцільна, виважена думка. Так то воно так, але трошечки не так… Критерії і параметри до предмету розробки так міська влада в особі управління містобудування та архітектури знов не визначила, щось «взагалі про взагале»…

До речі, до честі згаданих двох команд фахівців, роботу вони виконали на відмінно. І от учора надали її на розгляд журі, керівників міста і представників громадських організацій.

Оскільки ніяких засадничих критеріїв керівництво міста не змогло виразно сформулювати автори на власний розсуд створили дві принципово різних концепції. Обидві виконані професійно і переконливо.

Одну концепцію, назвемо її «скульптурною», створили скульптор Олег Прокопчук з архітектором Євгеном Знайдушко, іншу, надамо їй назву «архітектурна», архітектори Юрій Харченко і Олексій Антонець.

Скульптурна концепція, як на мою думку, базується на уявленні, що пам’ять про таку подію як Майдан треба увіковічити в монументальній скульптурі з високим рівнем узагальнення і символізму на кшталт пам’ятників радянської епохи.

Роль основного акценту надано величезній, майже п’яти метровій експресивній фігурі з козацькими рисами. Ця скульптура тяжіє над сквером, майже не залишаючи йому простору. Фоном є стіна з іменами полеглих, яка стоїть на деякій відстані від фігури.

Архітектурна концепція направлена на створення просторового громадського середовища в якому всі елементи: бруківка, освітлення, озеленення, пам’ятний знак, дитячий майданчик спрямовані емоційно впливати на відвідувача скверу. Значимість ідеї Майдану міститься в великих світлових екранах з фотографіями подій і в павільйоні з своєрідним фотомартирологом полеглих героїв Майдану.

Естетика і потенційний емоційний вплив на глядача у концепцій настільки різниться, що дійти якогось консенсусу у виборі пріоритетного рішення мабуть неможливо без внутрішнього конфлікту всіх причетних до прийняття рішення. Тому знов організатори озвучили ніяку, за своєю суттю, пропозицію – роботи занести до управління архітектури, щоб «вилежалися»… з надією «що саме розсмокчеться».

Коротше, у міста немає стратегії вирішення містобудівних завдань, що стосується і вміння організовувати і чітко формулювати умови архітектурних, мистецьких і просторових конкурсів. А може це і нікому і не потрібно, якось тишком-нишком «між крапельок»…
Що робити? Управлінню архітектури і містобудування активно, якомога частіше залучати фахових радників, професіоналів у своїй царині, для генерування ідей облаштування простору міста і організації ефективного процесу поліпшення оточувального міського середовища. Тим більше, що такі активні фахівці поки ще не всі вимерли… та й розумна молодь ще деінде жевріє…»

Фото Сергія Рибачука

No Comments
Іван Савченко

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.